Maegeri

Varför karate?

I vårt moderna samhälle rör vi oss alldeles för lite, enligt samstämmig forskning. Karate är en mångsidig träning. Man kan träna karate hela livet för att må bra, vi har inga åldersgränser. Vi kan träna ensamma eller i grupp. Hela kroppen används och ett karatepass innehåller:

  • Uppvämning
  • Teknik och kondition
  • Styrketräning
  • Stretching
  • Meditation

I karate finns tävlingar i både kumite ( fight ) och kata ( rörelseschema ), DM, SM, EM, och VM och nu också OS.

En jämförelse av effektiviteten i olika idrotter

Så mycket förbränner du på 30 minuters aktivitet: (Ca: lista från Aftonbladet Kropp & Hälsa)
Aerobics: 168
Badminton: 151
Body combat: 234
Body pump: 250
Boxpass: 234
Crosstrainer: 218
Cykling: 234
Dans: 135
Fotboll: 234
Golf: 118
Gå lätt: 95
Gå tufft: 135
Hopprep: 236
Jogging lätt: 201
Jogging medel: 300
Gympa: 234
Kampsport: 300
Pilates: 118
Roddmaskin: 250
Simma: 283
Stavgång: 177
Styrketräning: 168
Squash: 396
Tennis: 168
Vattengympa: 118
Yoga: 118

Hur många kalorier du förbränner styrs av din vikt, längd och vilken form du är i.